10 Tips bij het verkopen van producten
- Creëer emotionele aansluiting
- Geef jezelf een voorsprong door emotionele aansluiting met je klant te krijgen. Natuurlijk zal de klant niet zijn aankoop bepalen op basis van het feit dat hij jou nou wel of niet leuk, meedenkend of begrijpend vindt, maar het helpt wel!
- Niet alles draait om orders schrijven
- Wanneer de verkoop gesloten is, zit je werk er nog niet op. Jouw relatie met de klant en het advies dat je geeft is wat je kan onderscheiden. Vraag bijvoorbeeld bij een volgend bezoek hoe het gaat met het product en of zij nog advies nodig heeft.
- Denk in oplossingen
- Stel steeds de positie van de klant en zijn behoeften centraal in al je verkoopuitingen. Zorg hierbij altijd (in ieder geval zo vaak mogelijk) voor een oplossing. Op deze manier creëer je een goede band met je klant.
- Onderscheid je van de concurrent
- Het volgende punt heeft hier sterk mee te maken: waarom ben jij beter dan de rest? Met andere woorden, waarom moet de klant naar jou komen en gaat zij niet naar de concurrent? Stel jezelf deze vraag en pak hier op door.
- Stel een prijsrange op
- Stel altijd een prijsrange op. Bied altijd meerdere keuzes. Dit levert niet alleen een duidelijk overzicht op maar je klant zal op deze manier de prijzen anders ervaren en eerder kiezen voor een duurder product.
- Stel jezelf een doel
- Stel elke week een target voor het aantal te verkopen producten. Ga ervoor, daag jezelf uit en je zult zien dat het loont.
- Vermijd moeilijke woorden
- Het is niet interessant voor de klant om te weten welke ingrediënten er nou in de producten zitten. Licht één werkstof die uiterst effectief is voor de huid van je klant toe. De klant wil maar één ding en dat is resultaat en daarin jouw advies.
- Weg met vooroordelen
- Klanten komen naar jou toe voor jouw expertise. Laat die dan ook zien door het voorstellen van jouw producten. Het is niet omdat je een product adviseert dat je iets aan het aansmeren bent. Denk bij elke klant met een open geest en maak niet direct een oordeel. Hoe sneller je over deze blokkade komt hoe sneller je zal verkopen.
- Een ‘tot de volgende keer’ korting
- Je geeft de klant een goede reden om terug te komen. Een voorbeeld hiervan kan zijn bij aankoop van een bepaald product, een korting op de volgende behandeling. Probeer deze behandeling direct in te plannen of zet je zelf een reminder hiervoor.
- Verkopen is een vak apart
- Wanneer je dit vak serieus neemt valt er veel te winnen. Je ziet misschien niet meteen resultaat van je inspanning. Werken aan een goede relatie met de klant is ook verkopen. Soms heb je geluk, soms verknal je het. Leer van je fouten door na een gesprek even terug te kijken hoe jij het hebt gedaan en wat je beter kon doen. Zet vervolgens jezelf weer op scherp, daar komt de volgende klant weer aan!